Aplikace pro správu projektů

Automatizace Efektivita Projektový management 10 min 14.05.2024

Efektivní správa projektů je pro úspěch firem zásadní. Jedním z klíčových nástrojů, který pomáhá firmám s organizací, sledováním a plánováním projektů je Jira. Jira je komplexním softwarovým řešením, které se díky svým funkcím řadí mezi nejpoužívanější řešení pro mnoho společností, od startupů po velké podniky. 
Ačkoli Jira v mnoha ohledech vyniká, nemusí být toto řešení ideální pro všechny. S měnícími se podmínkami užívání Jira Software se stále více společností poohlíží po možných alternativách.

Jira: Projektový nástroj č. 1


Jira Software od Atlassianu vznikla v roce 2002 a v roce 2005 měla více než 1 000 uživatelů. Dnes představuje jedničku na trhu mezi nástroji pro projektové řízení a využívá ji přes 180 000 zákazníků ve 190 zemích světa. Nyní Jira propojuje další aplikace, jako je například Trello, Confluence nebo Bitbucket.

Mezi základní funkcionality patří vytváření, přiřazování problémů a úkolů, stanovení priorit a sledování jejich plnění. Jira je vysoce flexibilní platformou, která se přizpůsobí potřebám konkrétního uživatele. Lepší koordinace týmu a porozumění mezi jeho členy navzájem je zajištěna centralizovaným plánováním, které umožňuje sledovat stav úkolů, sdílet informace a rychle komunikovat.

Jedním z nejvýznamnějších rysů Jiry je její agilní orientace. Agilní metody jako Scrum nebo Kanban umožňují rychlejší a lepší adaptaci na změny v požadavcích na produkt. Jira poskytuje nástroje pro správu produktového backlogu, plánování iterací a sledování pokroku projektu mimojiné pomocí sprintů.




Alternativy k Jira


Hned na první pohled může Jira uživatele odradit poměrně komplikovaným používáním, což vyžaduje delší dobu trvání školení uživatelů. Přílišná komplexita a téměř až přehlcenost funkcemi tak může být Jiře někdy na škodu. V neposlední řadě je podstatným kritériem také cena, které obzvlášť v poslední době přiměla mnohé uživatele volit alternativy.

  • Asana: Její intuitivní rozhraní a široká škála funkcí činí z Asany vhodnou alternativu pro společnosti, které hledají optimalizaci pracovních postupů a lepší organizaci práce v týmu. Asana nabízí víceúrovňovou strukturu cenových plánů a také bezplatnou osobní verzi.

  • Trello: Je ideální volbou pro firmy, které preferují jednoduchý a cenově dostupný přístup ke správě projektů. Trello funguje prostřednictvím tabulí, karet a seznamů, které se snadno přizpůsobí potřebám konkrétního uživatele.

  • Basecamp: Tato platforma si získala své příznivce díky svému minimalistickému a jednoduchému designu, ve kterém se snadno orientuje. Nevýhodou může být absence bezplatné zkušební verze.

  • Monday: Přizpůsobitelné nástěnky umožňují snadno nastavit pracovní postupy a přehledně organizovat a stanovovat priority. Odradit uživatele může snad jedině vyšší cenová kategorie této platformy.

  • Plain: Tento zatím nepříliš známý software pro projektový management představuje vhodného pomocníka pro menší až střední firmy. Za velmi příznivou cenu umožňuje jednoduchou organizaci rozvrhů a v neposlední řadě také evidenci pracovní doby.

Výběr vhodného nástroje


Zmíněné platformy poskytují vysokou míru flexibility, což umožňuje přizpůsobení pracovního prostoru a postupů konkrétním potřebám. Funkce pro spolupráci, real-time komunikaci a snadnou integraci jsou běžné pro všechny tyto aplikace. Tyto programy nabízejí různé cenové plány, včetně bezplatných verzí, předplatných a korporátních řešení.

Volba vhodného nástroje pro řízení projektů je rozhodnutím, které je klíčové pro každou moderní firmu. Správně zvolený program dokáže nakopnout efektivitu týmu a tím i úspěch celé společnosti.